Uchwała Nr 1275
Senatu Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
z dnia 24 kwietnia 2013 r.
 
w sprawie zasad ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rodzajów zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków, w tym wymiaru zadań dydaktycznych dla poszczególnych stanowisk, zasad obliczania godzin dydaktycznych oraz zasad powierzania i rozliczania zajęć w godzinach ponadwymiarowych w roku akademickim 2013/2014
 
Na podstawie art. 62, art. 112, art. 130 i 131 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity Dz.U. 2012 r., poz. 572); rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 05 października 2011 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. 2011 nr 243 poz. 1447) oraz § 46 i 111 Statutu Uniwersytetu Medycznego (załącznik do uchwały Senatu UMW nr 1193 z dnia 17.09.2012 r.) Senat Uniwersytetu Medycznego uchwala, co następuje:
 
 
Rozdział I
 Zasady ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich.
§ 1
1. Czas pracy nauczyciela akademickiego jest określany zakresem jego obowiązków dydaktycznych, naukowych i organizacyjnych.
2. Czas pracy nauczyciela akademickiego, uczestniczącego w sprawowaniu opieki zdrowotnej poprzez wykonywanie zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, określany jest zgodnie z ust. 1 oraz poprzez wykonywanie zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
3. Szczegółowy zakres, wymiar i rozkład obowiązków nauczyciela akademickiego ustala kierownik jednostki organizacyjnej Uczelni, w której nauczyciel jest zatrudniony.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej Uczelni odpowiada za równomierne obciążenie nauczycieli akademickich obowiązkami, o których mowa w § 2.
5. Prorektor ds. Dydaktyki w trybie nadzoru na wniosek dziekana może dokonać przesunięć zajęć dydaktycznych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi różnych wydziałów w celu równomiernego rozłożenia godzin dydaktycznych w ramach pensum oraz eliminowania nadmiaru godzin ponadwymiarowych.
6. W przypadku, gdy liczba godzin zajęć dydaktycznych przydzielonych nauczycielowi akademickiemu w macierzystej jednostce organizacyjnej Uczelni nie wypełnia jego pensum, Dziekan może zgłosić do Prorektora ds. Dydaktyki wniosek o przydzielenie tych zajęć zgodnie z jego specjalnością w innej jednostce organizacyjnej na Uczelni, w wymiarze uzupełniającym pensum dydaktyczne.
 
Rozdział II
 Rodzaje zajęć objętych zakresem obowiązków nauczycieli akademickich.
§ 2
Zakresem obowiązków nauczycieli akademickich objęte jest:
1. Prowadzenie zajęć dydaktycznych ujętych w planach studiów dla poszczególnych kierunków, form i poziomów studiów, zaliczanych do pensum, w formie:
a) wykładów,
b) ćwiczeń - w tym: ćwiczeń audytoryjnych (teoretycznych), kierunkowych (nieklinicznych), klinicznych, laboratoryjnych i specjalistycznych (na Wydziale Farmaceutycznym),
c) seminariów – w tym: seminariów dyplomowych licencjackich i magisterskich,
d) zajęć praktycznych - w tym: zajęć w podmiotach leczniczych oraz pracowniach praktycznej nauki zawodu – m.in. umiejętności pielęgniarskich i położniczych,
e) lektoratów,
f) zajęć wychowania fizycznego,
g) zajęć fakultatywnych.
2. Nazwy form zajęć dydaktycznych określone w ust. 1 i wykazywane w pensum dydaktycznym powinny brzmieć identycznie w planach studiów.
3. Inne zajęcia rozliczane w ramach pensum z ustalonym przelicznikiem:
a) egzaminy - I termin, II termin (poprawkowy), III termin (poprawkowy, który może odbywać się w formie egzaminu komisyjnego) – 0,2 h/studenta,
b) obrona prac dyplomowych (licencjackich i magisterskich) – 0,4 h/studenta,
c) egzamin dyplomowy - 0,6 h/studenta na kierunkach: 
- pielęgniarstwo i położnictwo – licencjacki i magisterski (teoretyczny i praktyczny),
- fizjoterapia – licencjacki (teoretyczny i praktyczny) oraz magisterski (teoretyczny),
- ratownictwo medyczne - licencjacki (teoretyczny i praktyczny),
d) prowadzenie uczestników studiów doktoranckich – 15h/doktoranta/semestr (do momentu ustanowienia promotora),
e) seminaria dyplomowe licencjackie na Wydziale Nauk o Zdrowiu – 2 h/studenta,
f) seminaria dyplomowe magisterskie na Wydziale Nauk o Zdrowiu – 6 h/studenta; (w przypadku prac doświadczalnych 30 h/studenta),
g) ćwiczenia specjalistyczne  – Wydział Farmaceutyczny – 37 h/studenta (praca teoretyczna),
h) ćwiczenia specjalistyczne  – Wydział Farmaceutyczny – 75 h/studenta (praca doświadczalna),
i) opieka nad Kołem Naukowym – 10 h, (na podstawie udokumentowanych osiągnięć, np. udział w Konferencji),
j) opieka nad ITS – 10h/studenta,
k) zajęcia na obowiązkowych kursach specjalizacyjnych – według zatwierdzonego planu.
4. Prace organizacyjne, nie wliczane do pensum, np.:
wykonywanie innych prac związanych z procesem dydaktycznym, takich jak: konsultacje, hospitacje, dyżury dydaktyczne, przeprowadzanie kolokwiów, sprawdzianów, opracowywanie sylabusów lub recenzowanie prac magisterskich i licencjackich, samokształcenie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
 
Rozdział III
 Roczny wymiar zajęć dydaktycznych dla poszczególnych stanowisk (pensum dydaktyczne) i zasady jego obniżania.
§ 3
1. Pensum dydaktyczne, zwane dalej pensum, stanowi obowiązkowy roczny wymiar zajęć dydaktycznych nauczyciela akademickiego, wynikający z zatrudnienia na Uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy.
2. W przypadku nauczycieli akademickich zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy, wysokość pensum dydaktycznego ustalana jest proporcjonalnie do wymiaru etatu.
3. Wysokość pensum rocznego ustalana jest w godzinach dydaktycznych. Przez godzinę dydaktyczną rozumie się 45 min. zajęć dydaktycznych.
§ 4
1. Nauczycielom akademickim, zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, ustala się następujący roczny wymiar pensum (w godzinach dydaktycznych):
a) pracownicy naukowo – dydaktyczni (profesor zwyczajny, profesor nadzwyczajny, profesor wizytujący) – 210 h,
b) pracownicy naukowo – dydaktyczni (adiunkt, asystent) – 240 h,
c) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku starszego wykładowcy lub wykładowcy – 360 h,
d) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku lektora i instruktora lub równorzędnych – 540 h.
§ 5
Nauczycielowi akademickiemu, dla którego nie zaplanowano obciążenia dydaktycznego z powodu jego zatrudnienia po rozpoczęciu roku akademickiego, przewidzianej nieobecności w pracy związanej między innymi z urlopem naukowym, długotrwałą chorobą, urlopem bezpłatnym lub innym zwolnieniem od pracy, odbywaniem służby wojskowej, urlopem macierzyńskim albo ustania stosunku pracy przed zakończeniem roku akademickiego, zalicza się do przepracowanych godzin zajęć dydaktycznych jedną trzydziestą ustalonego dla danego stanowiska rocznego pensum, za każdy tydzień nieobecności przypadającej za okres,
w którym prowadzone są w uczelni zajęcia dydaktyczne.
§ 6
1. Nauczyciel akademicki zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy może uzyskać zgodę na obniżenie wymiaru pensum z tytułu powierzenia wykonywania ważnych zadań lub realizowania projektów badawczych lub innych zadań przewidzianych w statucie Uczelni.
2. Zmniejszony wymiar pensum wynosi dla:
a) rektora - 105 h,
b) prorektorów, dziekanów - 130 h,
c) prodziekanów – pracownicy naukowo-dydaktyczni - 140 h,
d) prodziekanów – pracownicy dydaktyczni - 290 h,
e) opiekunów roku, adiunktów dydaktycznych - pracownicy naukowo-dydaktyczni - 200 h,
f) opiekunów roku, adiunktów dydaktycznych pracownicy dydaktyczni - 320 h,
3. Zgodę na obniżenie pensum Rektora wyraża Senat.
4. Zgodę na obniżenie pensum do wysokości określonej w ust. 2 pkt. od b) do d) wyraża Rektor, na umotywowany i udokumentowany wniosek zainteresowanego, złożony za pośrednictwem Prorektora ds. Dydaktyki przed rozpoczęciem roku akademickiego, nie później niż do 31 sierpnia.
5. Zgodę na obniżenie pensum do wysokości określonej w ust. 2 pkt. e) i f) wyraża Rektor na podstawie złożonego w Dziale Spraw Studenckich wniosku z listą osób uprawnionych do skorzystania z tego obniżenia przez kierowników jednostek organizacyjnych (Katedr, Klinik, Zakładów, Samodzielnych Pracowni) najpóźniej do 31 sierpnia.
6. Decyzję w sprawie obniżenia pensum dla nauczycieli akademickich, którzy wykonują zadania inne niż wymienione w ust. 2 lub realizują projekty badawcze lub w poprzedzającym roku akademickim uzyskali indywidualną nagrodę JM Rektora (lub wyższe, np. Nagrodę Ministra) za pracę naukową i aktualnie realizują projekty badawcze, podejmuje Rektor na podstawie udokumentowanego wniosku nauczyciela akademickiego, złożonego za pośrednictwem Prorektora ds. Dydaktyki przed rozpoczęciem roku akademickiego, nie później niż do 31 sierpnia. Wyrażając zgodę, Rektor ustala wysokość indywidualnie obniżonego pensum. Maksymalne obniżenie pensum nie może przekraczać 50% wymiaru ustalonego w niniejszej Uchwale dla poszczególnych stanowisk.
7. W szczególnie uzasadnionych przypadkach nauczyciel akademicki może złożyć wniosek o obniżenie pensum w trakcie roku akademickiego.
8. Nauczyciel akademicki może skorzystać z obniżenia pensum tylko z jednego tytułu.
9. Obniżenie pensum dotyczy tylko danego roku akademickiego.
10. Osobom, do których stosuje się obniżony wymiar pensum, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe naliczane jest po wcześniejszym wykonaniu pensum w podstawowej wysokości określonej w § 4.
11. Pracownik naukowo–dydaktyczny lub dydaktyczny, który nie wypełnia w macierzystej jednostce organizacyjnej Uczelni pensum, może zostać zobowiązany przez Rektora do prowadzenia zajęć dydaktycznych w innej jednostce organizacyjnej Uczelni.
 
Rozdział IV
Zasady planowania i obliczania godzin dydaktycznych.
§ 7
1. Obciążenie dydaktyczne dla nauczyciela akademickiego ustala się jako sumę obciążeń dydaktycznych wyliczonych dla poszczególnych zajęć dydaktycznych.
2. Obciążenie dydaktyczne dla poszczególnych zajęć ustala się jako iloczyn liczby godzin tych zajęć (zgodnej z planem studiów), wartości współczynnika przeliczeniowego oraz liczby grup dla danej formy zajęć.
3. Dla wszystkich form zajęć ustala się współczynnik przeliczeniowy równy 1,0.
4. Planowanie zajęć dydaktycznych odbywa się na podstawie: planu studiów oraz harmonogramu zajęć dydaktycznych w roku akademickim.
§ 8
1. W celu organizacji działalności dydaktycznej w jednostkach organizacyjnych Uczelni, kierownicy jednostek (Katedr, Klinik, Zakładów, Samodzielnych Pracowni) powołują adiunktów dydaktycznych
i powierzają im obowiązki, związane z planowaniem i rozliczaniem obciążeń dydaktycznych nauczycieli.
2. Zasady powoływania oraz zakres zadań adiunktów dydaktycznych określone są w Zarządzeniu Rektora.
 
Rozdział V
 Zasady oraz tryb powierzania i rozliczania zajęć w godzinach ponadwymiarowych.
§ 9
1. W przypadku wykonania zajęć dydaktycznych ponad roczne pensumnauczycielowi akademickiemu przysługuje dodatkowe wynagrodzenie z tytułu godzin ponadwymiarowych według obowiązujących na Uczelni stawek.
2. Liczba godzin ponadwymiarowych stanowi różnicę pomiędzy liczbą godzin faktycznie przeprowadzonych zajęć dydaktycznych a liczbą godzin stanowiących wymiar pensum podstawowego, określonego w § 4.
 
§ 10
1. W przypadkach uzasadnionych koniecznością realizacji programu kształcenia nauczycielowi akademickiemu może zostać powierzone prowadzenie zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych do wysokości nieprzekraczającej 1/4 wymiaru pensum ustalonego przez senat w przypadku pracowników naukowo-dydaktycznych i do 1/2 wymiaru pensum w przypadku pracowników dydaktycznych. Powierzenie zajęć w tej wysokości nie wymaga zgody nauczyciela akademickiego.
2. Powierzenie prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, których wysokość przekracza limit ustalony w ust.1, wymaga pisemnej zgody nauczyciela akademickiego.
3. Powierzenie nauczycielowi akademickiemu godzin ponadwymiarowych może nastąpić tylko w przypadku, gdy pozostali pracownicy tej samy jednostki organizacyjnej – mają zapewnione wykonanie pełnego wymiaru pensum.
4. Decyzję o powierzeniu prowadzenia zajęć w godzinach ponadwymiarowych, o którym mowa w ust. 1 i 2, podejmuje Prorektor ds. Dydaktyki na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej zaakceptowany przez dziekana właściwego wydziału.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4 należy złożyć co najmniej na miesiąc przed planowanym terminem rozpoczęcia prowadzenia zajęć w wymiarze przekraczającym podstawowy wymiar pensum.
6. Wnioski nie złożone w terminie nie będą rozpatrywane.
7. Wnioski niekompletne lub nie zaopiniowane przez dziekana wydziału będą zwracane bez ich rozpatrzenia do wnioskodawców w celu uzupełnienia braków.
8. W uzasadnionych przypadkach, na umotywowaną pisemną prośbę kierownika jednostki organizacyjnej (zaakceptowaną przez dziekana właściwego wydziału), Prorektor ds. Dydaktyki może wyrazić zgodę na indywidualne rozpatrzenie wniosku złożonego niezgodnie z obowiązującymi terminami.
9. Godziny dydaktyczne bilansowane są w ramach jednostki, co oznacza, że poszczególni nauczyciele nie mogą mieć zaplanowanych i realizować godzin ponadwymiarowych, przy jednoczesnym nie wykonywaniu pensum dydaktycznego przez jednostkę jako całość lub któregokolwiek z pracowników jednostki.
§ 11
1. Udział procentowy zajęć dla studentów poszczególnych form studiów w ogólnej liczbie zrealizowanych godzin dydaktycznych stosuje się także do godzin ponadwymiarowych.
2. Wynagrodzenie za godzinę ponadwymiarową określa odrębne zarządzenie rektora w sprawie wynagradzania pracowników.
3. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wynikające z realizacji zajęć dla studentów studiów niestacjonarnych prowadzonych w systemie sobotnio niedzielnym jest wypłacane według stawki 150% wysokości wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową, o którym mowa w ust. 2.
 
Rozdział VI
 Przepisy końcowe.
 
§ 12
Szczegółowe zasady dotyczące powierzania oraz rozliczania działalności dydaktycznej, zawierania i rozliczania umów na prowadzenie zajęć dydaktycznych, ustalania liczebności grup studenckich reguluje Zarządzenie Rektora.
 
§ 13
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
 
                                                                                                                                  Za Senat