Uchwała nr 918
Senatu Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 6 września 2010 r.

w sprawie ustalenia wytycznych dla Rad Wydziałów dotyczących uchwalania planów studiów i programów nauczania.

Na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 oraz z art. 68 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, ze zm.) oraz § 72 Statutu Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich we Wrocławiu (tekst jednolity stanowiący załącznik do Zarządzenia JM Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu nr 74/XIV R/2008 z dnia 31 października 2008 r.) Senat uchwala co następuje:

§ 1
Ustala się wytyczne dla Rad Wydziałów w sprawie uchwalania planów studiów i programów nauczania, planów i programów nauczania studiów doktoranckich, studiów podyplomowych i kursów dokształcających.

Studia pierwszego i drugiego stopnia oraz studia jednolite magisterskie.

§ 2
1. Studia pierwszego i drugiego stopnia oraz studia jednolite magisterskie prowadzone są zgodnie z planem studiów i programem nauczania uchwalonym przez Rady Wydziałów po zasięgnięciu opinii organu samorządu studenckiego z uwzględnieniem niniejszych wytycznych.
2. Uchwalane przez Rady Wydziałów plany studiów i programy nauczania muszą być zgodne ze standardami kształcenia określonymi w rozporządzeniu w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki.
3. Uchwalane przez Rady Wydziałów plany studiów i programy nauczania dla kierunków studiów, innych niż określone w rozporządzeniu w sprawie nazw kierunków studiów, prowadzonych za zgodą ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego muszą spełniać standardy kształcenia uchwalone przez Senat Akademii Medycznej i zatwierdzone przez właściwego ministra.
4. Nauczanie na studiach prowadzonych w Języku Angielskim na kierunkach lekarskim i lekarsko – dentystycznym prowadzone jest zgodnie z planami studiów i programami nauczania uchwalonymi dla studiów polskojęzycznych przez Rady Wydziałów lekarskiego i lekarsko – stomatologicznego.

§ 3
1. Plan studiów i program nauczania powinien zostać uchwalony przez Radę Wydziału, po zasięgnięciu opinii organu samorządu studenckiego, nie później niż na cztery miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego, na którym plan studiów i program nauczania będzie obowiązywał.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1 stosuje się również w przypadku uchwalania zmiany planu studiów i programu nauczania.
3. Rada Wydziału prowadzącego dany kierunek studiów może dostosować plany studiów i programy nauczania realizowane na wyższych latach studiów do standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia, określonych w rozporządzeniu ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego.

§ 4
1. Plan studiów powinien zawierać:
a) nazwę kierunku studiów,
b) nazwę (nazwy) specjalności, jeśli plan studiów przewiduje specjalność (specjalności),
c) formę studiów (stacjonarne, niestacjonarne),
d) stopień kształcenia (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, studia jednolite magisterskie),
e) wykaz przedmiotów, z podziałem na semestry, obejmujący:
a) nazwy przedmiotów zaliczonych do grupy treści kształcenia ogólnego,
b) nazwy przedmiotów zaliczonych do grupy treści podstawowych określonych w standardach kształcenia dla kierunku studiów,
c) nazwy przedmiotów zaliczonych do grupy treści kierunkowych określonych w standardach kształcenia dla kierunku studiów,
d) nazwy przedmiotów zaliczonych do grupy treści specjalnościowych,
e) nazwy przedmiotów zaliczonych do grupy treści specjalizacyjnych,
6) przy każdym przedmiocie: liczbę godzin z podziałem na formy zajęć, formę zaliczenia oraz liczbę punktów ECTS z zastrzeżeniem, że:
a) liczba godzin zajęć, liczba semestrów i liczba punktów ECTS dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych oraz zakres treści kształcenia realizowanych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych nie mogą być mniejsze niż określone w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów oraz poziomów kształcenia.

§ 5
1. Program nauczania powinien obejmować:
a) opis kwalifikacji absolwenta,
b) ramowe treści kształcenia dla każdego przedmiotu,
c) określenie formy zakończenia studiów,
d) czas trwania i wymiar praktyk wymagany dla poszczególnych form studiów.
2. Program nauczania stanowi podstawę dla opracowania przez jednostkę organizacyjną, która realizuje poszczególne przedmioty, szczegółowego opisu treści kształcenia wraz z wykazem literatury obowiązkowej i zalecanej.
3. szczegółowy opis treści kształcenia powinien zawierać:
a) nazwę kierunku studiów, umowę specjalności (jeśli plan przewiduje specjalność / specjalności)
b) formę studiów ( stacjonarne, niestacjonarne)
c) poziom/ stopień kształcenia/ studia pierwszego, drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie)
d) nazwę przedmiotu
e) rok studiów/ semestr na którym jest realizowany przedmiot
f) formę zajęć (wykłady, ćwiczenia, seminarium, zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe)
g) formę zakończenia przedmiotu ( zaliczenie, egzamin)
h) liczbę godzin dydaktycznych
i) liczbę punktów ECTS
j) cele kształcenia (oczekiwane efekty kształcenia, umiejętności / kompetencje )
k) treści kształcenia (zgodne ze standardami dla danego kierunku i poziomu kształcenia)
l) treści merytoryczne przedmiotu pozwalające określić jego zakres tematyczny
m) metody nauczania
n) wykaz literatury (max 6 pozycji)
o) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu
p) nazwę jednostki organizacyjnej prowadzącej przedmiot
4. Odrębne programy szczegółowe opracowywane są dla każdej formy zajęć dydaktycznych (wykłady, ćwiczenia, seminaria, zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe)

Studia trzeciego stopnia (doktoranckie)

§ 6
1. Studia trzeciego stopnia-doktoranckie prowadzone są zgodnie z planem studiów i programem nauczania dla słuchaczy studiów doktoranckich uchwalonym przez Radę Wydziału po zasięgnięciu opinii samorządu doktorantów uczelni z uwzględnieniem zapisu ust. 2.
2. Rada Wydziału uchwala plan studiów i program nauczania na pięć miesięcy przez rozpoczęciem roku akademickiego.

Studia podyplomowe oraz kursy dokształcające

§ 7
1. Studia podyplomowe oraz kursy dokształcające prowadzone są zgodnie z planem studiów i programem nauczania, uchwalonym przez Radę Wydziału z uwzględnieniem niniejszych wytycznych.
2. Uchwalane przez Rady Wydziałów plany i programy studiów podyplomowych oraz kursów dających uprawnienia do wykonywania zawodu lub uzyskania licencji zawodowej muszą spełniać wymagania programowe dla studiów podyplomowych, w zakresie treści programowych oraz łącznego wymiaru czasu prowadzonych zajęć, określone przez właściwych ministrów.

§ 8
1. Plan studiów podyplomowych lub kursów dokształcających powinien zawierać:
a) nazwę studiów podyplomowych lub kursów dokształcających,
b) wykaz przedmiotów w poszczególnych semestrach studiów, obejmujący liczbę godzin z podziałem na rodzaje zajęć oraz formę ich zaliczenia,
c) czas trwania studiów
d) formę prowadzenia zajęć (stacjonarną lub niestacjonarną).
2. Program nauczania studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających powinien zawierać:
a) sylwetkę absolwenta,
b) ramowe treści kształcenia dla poszczególnych przedmiotów,
c) określenie formy zakończenia studiów lub kursu dokształcającego.
3. Absolwent studiów podyplomowych lub kursów dokształcających powinien posiadać wiedzę i kwalifikacje do wykonywania zadań:
a) wynikającą z wymagań określonych w przepisach o doskonaleniu i dokształcaniu w określonych dziedzinach zawodowych,
b) związanych z obszarem wiedzy, stanowiącym zakres doskonalenia i dokształcania.

§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.





Za Senat

Rektor
Akademii Medycznej we Wrocławiu

prof. dr hab. Ryszard Andrzejak