Uchwała nr 879
Senatu Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 31 maja 2010 r.

w sprawie ustalenia wymiaru zajęć dydaktycznych (pensum), podziału grup studenckich oraz zasad zlecania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w roku akademickim 2010/2011

Na podstawie art. 66 i 131 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1365 ze zm.), rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. 2006.251.1852 ze zm.) Senat Akademii Medycznej we Wrocławiu uchwala co następuje:


Rozdział I Pensum dydaktyczne
§ 1
1. Nauczycielom akademickim ustala się następujący wymiar pensum:
a) pracownicy naukowo – dydaktyczni (profesor zwyczajny, profesor nadzwyczajny, profesor wizytujący, adiunkt, asystent) – 210 h,
b) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku starszego wykładowcy lub wykładowcy – 360 h,
c) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku lektora i instruktora – 540 h.
2. Uczestnikom studiów doktoranckich ustala się roczny wymiar praktyk zawodowych, związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych lub uczestnictwem w zajęciach:
a) I rok – 20 h (prowadzenie zajęć dydaktycznych lub uczestnictwo w zajęciach)
b) od II roku – 80 h (prowadzenie zajęć).

§ 2
1. Nauczyciel akademicki zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy może uzyskać obniżenie wymiaru pensum z tytułu pełnienia ważnych funkcji/zadań powierzonych przez władze Uczelni.
2. Zmniejszony wymiar pensum przysługuje:
1) rektor – nie mniej 105 h,
2) prorektorzy, dziekani – 130 h,
3) prodziekani – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 140 h ,
4) prodziekani – pracownicy dydaktyczni – 290 h ,
5) członkowie RN MNiSzW, PKA, CKK, KAUM, KRASM – pracownicy naukowo-dydaktyczni - 200 h,
6) członkowie RN MNiSzW, PKA, CKK, KAUM, KRASM – pracownicy dydaktyczni - 320 h,
7) kierownicy katedr, klinik, zakładów, samodzielnych pracowni – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 190 h,
8) kierownicy katedr, klinik, zakładów, samodzielnych pracowni – pracownicy dydaktyczni – 310 h,
9) opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 200 h,
10) opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy dydaktyczni – 320 h.
3. Zgodę na obniżenie pensum do wysokości pensum określonego w pkt 2 wyraża Rektor, na umotywowany wniosek zainteresowanego złożony za pośrednictwem Prorektora ds. Dydaktyki, przed rozpoczęciem roku akademickiego.
4. Zgodę na obniżenie pensum, osób pełniących inne niż wymienione w pkt 2 ważne funkcje w Uczelni, wyraża rektor na udokumentowany wniosek nauczyciela akademickiego, złożony za pośrednictwem Prorektora ds. Dydaktyki przed rozpoczęciem roku akademickiego. Wyrażając zgodę rektor ustala wysokość obniżonego pensum, nie niższą jednak niż 50% wymiaru określonego w § 1 pkt 1.
5. Nauczyciel akademicki może korzystać z obniżenia pensum tylko z jednego tytułu.
6. Osobom, do których stosuje się obniżony wymiar pensum, godziny ponadwymiarowe naliczane są po wcześniejszym wykonaniu pensum w podstawowej wysokości określonej w § 1 pkt 1.

§ 3
Zajęcia wliczane do pensum:
1. według zatwierdzonego planu studiów i harmonogramu zajęć,
a) wykłady,
b) ćwiczenia (w tym przedkliniczne i kliniczne w zakładach opieki zdrowotnej),
c) seminaria,
d) zajęcia praktyczne (w tym w zakładach opieki zdrowotnej),
e) lektoraty,
f) zajęcia sportowe
g) egzaminy (we wszystkich terminach, w tym obrona prac licencjackich i magisterskich) – 0,4 h/studenta,
h) egzamin dyplomowy (licencjacki) na Wydziale Nauk o Zdrowiu (teoretyczny i praktyczny) – 0,6 h/studenta,
i) zajęcia fakultatywne (minimalna liczba studentów wymagana do prowadzenia fakultetu - 18 osób)
2. inne zajęcia:
a) prowadzenie uczestników studiów III stopnia (doktoranckich) – 30 h/osobę,
b) prowadzenie pracy dyplomowej (magisterskiej) - nauczyciel akademicki może prowadzić maksymalnie 5 prac magisterskich:
1) Wydział Farmaceutyczny – 30 h/magistranta,
2) Wydział Nauk o Zdrowiu, Fizyka Medyczna UWr – 15 h/magistranta,
c) prowadzenie pracy dyplomowej (licencjackiej) – Wydział Nauk o Zdrowiu - 10 h/pracę (nauczyciel akademicki może prowadzić maksymalnie 5 prac licencjackich)
d) opieka nad Kołem Naukowym – 20 h,
e) opieka nad ITS – 10h/os,
f) recenzja pracy magisterskiej – 1h/pracę,
g) recenzja pracy licencjackiej – 0,4h/pracę,
h) zajęcia na obowiązkowych kursach specjalizacyjnych – według zatwierdzonego planu,

Rozdział II Grupy studenckie
§ 4
1. Podstawową jednostką obliczeniową jest grupa studencka licząca 6 osób, z zastrzeżeniem pkt 2. W przypadku, gdy całkowita liczba studentów na roku jest niepodzielna przez 6, pozostałych studentów należy rozdzielić pomiędzy grupy 6 osobowe.
2. W uzasadnionych przypadkach Prorektor ds. Dydaktyki, na umotywowany wniosek kierownika jednostki organizacyjnej (Katedry/Zakładu) zaopiniowany przez Dziekana może wyrazić zgodę na zwiększenie lub zmniejszenie liczebności grupy.
3. Grupy studenckie tworzy dziekanat przy zapisie studentów na rok, z uwzględnieniem przynależności studenta do grupy językowej.
4. Podstawową jednostką rozliczeniową jest grupa ćwiczeniowa stanowiąca wielokrotność grupy studenckiej.
5. Podziału na grupy ćwiczeniowe dokonuje opiekun roku uwzględniając rodzaj prowadzonych zajęć.

§ 5
Ze względu na specyfikę zajęć ustala się następujący podział na grupy ćwiczeniowe:
1. wykłady – całość studentów danego roku i kierunku studiów,
2. ćwiczenia/zajęcia, w tym zajęcia przedkliniczne dla stomatologii – 2–3 grupy studenckie,
3. ćwiczenia kliniczne (przy łóżkach chorych i fotelach dentystycznych) – 1 grupa studencka,
4. lektoraty – 4 grupy studenckie,
5. seminaria – 4–6 grup studenckich,
6. ćwiczenia oraz zajęcia praktyczne w przychodniach zakładów opieki zdrowotnej – 2 grupy studenckie
7. zajęcia w pracowniach umiejętności praktycznych – 2 grupy studenckie (Wydział Nauk o Zdrowiu)
8. zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe – 1 - 2 grupy studenckie (Wydziału Nauk o Zdrowiu na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo)
9. zajęcia sportowe (w tym sekcje sportowe) – 4 grupy studenckie,
10. zajęcia na basenie – 2 grupy studenckie,

Rozdział III Zlecanie prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych

§ 6
1. W przypadkach uzasadnionych koniecznością realizacji programu nauczania nauczycielowi akademickiemu może zostać zlecone prowadzenie zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych do wysokości nieprzekraczającej 1/4 wymiaru pensum ustalonego przez senat w przypadku pracowników naukowo-dydaktycznych i do 1/2 wymiaru pensum w przypadku pracowników dydaktycznych. Powierzenie zajęć w tej wysokości nie wymaga zgody nauczyciela akademickiego.
2. Zlecenie prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, których wysokość przekracza limit ustalony w pkt 1, wymaga pisemnej zgody nauczyciela akademickiego.
3. Decyzję o zleceniu prowadzenia zajęć w godzinach ponadwymiarowych, o którym mowa w pkt 1 i 2, podejmuje Prorektor ds. Dydaktyki na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej.
4. Wniosek, o którym mowa w pkt 3 powinien uzyskać akceptację właściwego dziekana.
5. Wniosek, o którym mowa w pkt 3 należy złożyć co najmniej na miesiąc przed planowanym terminem rozpoczęcia prowadzenia zajęć w wymiarze przekraczającym podstawowy wymiar pensum.
6. W uzasadnionych przypadkach, na umotywowany wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, Prorektor ds. Dydaktyki może wyrazić zgodę na zmianę terminu złożenia wniosku.

§ 7
1. Uczestnikom studiów doktoranckich realizującym roczny wymiar praktyk zawodowych, związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych można zlecić prowadzenie zajęć w godzinach przekraczających wymiar ustalony w § 1 pkt. 2 poprzez zawarcie umowy cywilnoprawnej.
2. Stawkę wynagrodzenia określa odrębne Zarządzenie JM Rektora Akademii Medycznej.

§ 8
1. Udział procentowy poszczególnych rodzajów zajęć w ogólnej liczbie zrealizowanych godzin dydaktycznych stosuje się także do godzin ponadwymiarowych.
2. Wynagrodzenie za godzinę ponadwymiarową, o którym mowa w pkt 1 określa odrębne zarządzenie rektora w sprawie wynagradzania pracowników.
3. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wynikające z realizacji zajęć dla studentów studiów niestacjonarnych prowadzonych w systemie sobotnio niedzielnym jest wypłacane według stawki 150% wysokości wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową, o którym mowa w pkt. 2.

§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



Za Senat

Rektor
Akademii Medycznej

prof. dr hab. Ryszard Andrzejak