Uchwała Nr 742
Senatu Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 25 maja 2009 roku

w sprawie ustalenia wymiaru zajęć dydaktycznych (pensum); podziału grup studenckich
oraz ustalenia stawki wynagrodzenia za godziny dydaktyczne w ramach umowy –
zlecenia w roku akademickim 2009/2010

Na podstawie art. 66 i 131 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1365 ze zm.), rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. 2006.251.1852 ze zm.) Senat Akademii Medycznej we Wrocławiu uchwala co następuje:

Rozdział I Pensum dydaktyczne

§ 1
1. Nauczycielom akademickim ustala się następujący wymiar pensum:
a) pracownicy naukowo – dydaktyczni (profesor zwyczajny, profesor nadzwyczajny, profesor wizytujący, adiunkt, asystent) – 210 h,
b) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku starszego wykładowcy lub wykładowcy – 360 h,
c) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku lektora i instruktora – 540 h.
2. Uczestnikom studiów doktoranckich ustala się roczny wymiar praktyk zawodowych, związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych lub uczestnictwem w zajęciach:
a) I rok – 20 h (uczestniczenie w prowadzeniu lub prowadzenie zajęć),
b) od II roku – 80 h (prowadzenie zajęć).

§ 2
1. Nauczyciel akademicki zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy może uzyskać obniżenie wymiaru pensum z tytułu pełnienia ważnych funkcji/zadań powierzonych przez władze Uczelni.
2. Zmniejszony wymiar pensum przysługuje:
1) rektor – nie mniej 120 h,
2) prorektorzy, dziekani – 130 h,
3) prodziekani – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 140 h ,
4) prodziekani – pracownicy dydaktyczni – 290 h ,
5) członkowie RN MNiSzW, PKA, CKK, KAUM, KRASM – 200 h,
6) kierownicy katedr, klinik, zakładów, samodzielnych pracowni – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 190 h,
7) kierownicy katedr, klinik, zakładów, samodzielnych pracowni – pracownicy dydaktyczni – 310 h,
8) opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 200 h,
9) opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy dydaktyczni – 320 h.
3. Zgodę na obniżenie pensum do wysokości pensum określonego w pkt 2 wyraża Rektor, na umotywowany wniosek zainteresowanego złożony za pośrednictwem Prorektora ds. Dydaktyki, przed rozpoczęciem roku akademickiego.
4. Zgodę na obniżenie pensum, osób pełniących inne niż wymienione w pkt 2 ważne funkcje w Uczelni, wyraża rektor na udokumentowany wniosek nauczyciela akademickiego, złożony za pośrednictwem Prorektora ds. Dydaktyki przed rozpoczęciem roku akademickiego. Wyrażając zgodę rektor ustala wysokość obniżonego pensum, nie niższą jednak niż 50% wymiaru określonego w § 1 pkt 1.
5. Nauczyciel akademicki może korzystać z obniżenia pensum tylko z jednego tytułu.
6. Osobom, do których stosuje się obniżony wymiar pensum, godziny ponadwymiarowe naliczane są po wcześniejszym wykonaniu pensum w podstawowej wysokości określonej w § 1 pkt 1.
7. Wniosek o obniżenie rocznego wymiaru pensum dydaktycznego stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 3
Zajęcia wliczane do pensum:
1. wykłady, ćwiczenia (w tym seminaria) oraz zajęcia praktyczne, lektoraty, zajęcia laboratoryjne, zajęcia sportowe, ćwiczenia przedkliniczne i kliniczne, ćwiczenia oraz zajęcia praktyczne w zakładach opieki zdrowotnej, w tym zajęcia prowadzone w ramach ED – według zatwierdzonego planu studiów i harmonogramu zajęć,
2. egzaminy (we wszystkich terminach, w tym egzaminy komisyjne oraz obrona prac licencjackich i magisterskich) – 0,4 h/studenta,
3. egzamin dyplomowy (licencjacki) na Wydziale Nauk o Zdrowiu (teoretyczny i praktyczny) – 0,6 h/studenta,
4. prowadzenie uczestników studiów III stopnia (doktoranckich) – 30 h/osobę,
5. prowadzenie pracy magisterskiej – seminarium magisterskie:
a) Wydział Farmaceutyczny – 30 h/magistranta,
b) Wydział Nauk o Zdrowiu, Fizyka Medyczna UWr – 15 h/magistranta,
c) prowadzenie pracy dyplomowej (licencjackiej) – seminarium licencjackie – Wydział Nauk o Zdrowiu i Oddział Analityki Medycznej Wydziału Farmaceutycznego – 10 h/pracę,
6. opieka nad Kołem Naukowym – 20 h,
7. opieka nad ITS – 10h/os,
8. recenzja pracy magisterskiej – 1h/pracę,
9. recenzja pracy licencjackiej – 0,5h/pracę,
10. zajęcia na obowiązkowych kursach specjalizacyjnych – według zatwierdzonego planu,
11. zajęcia fakultatywne (minimalna liczba studentów wymagana do prowadzenia fakultetu18 osób) – według zatwierdzonego planu studiów i harmonogramu zajęć.

Rozdział II Grupy studenckie

§ 4
1. Podstawową jednostką obliczeniową jest grupa studencka licząca 6 osób, z zastrzeżeniem pkt 2. W przypadku, gdy całkowita liczba studentów na roku jest niepodzielna przez 6, pozostałych studentów należy rozdzielić pomiędzy grupy 6 osobowe.
2. W uzasadnionych przypadkach Prorektor ds. Dydaktyki, na umotywowany wniosek kierownika jednostki organizacyjnej (Katedry/Zakładu) zaakceptowany przez Dziekana może wyrazić zgodę na zwiększenie lub zmniejszenie liczebności grupy.
3. Grupy studenckie tworzy dziekanat przy zapisie studentów na rok, z uwzględnieniem przynależności studenta do grupy językowej.
4. Podstawową jednostką rozliczeniową jest grupa ćwiczeniowa stanowiąca wielokrotność grupy studenckiej.
5. Podziału na grupy ćwiczeniowe dokonuje opiekun roku uwzględniając rodzaj prowadzonych zajęć.

§ 5
Ze względu na specyfikę zajęć ustala się następujący podział na grupy ćwiczeniowe:
a) wykłady – całość studentów danego roku i kierunku,
b) inne ćwiczenia/zajęcia, w tym zajęcia przedkliniczne dla stomatologii – 2–3 grupy studenckie,
c) ćwiczenia przy łóżkach chorych i fotelach dentystycznych oraz ćwiczenia i zajęcia praktyczne w zakładach opieki zdrowotnej – 1 grupa studencka,
d) lektoraty, fakultety – 4–5 grup studenckich,
e) zajęcia sportowe (w tym sekcje sportowe) – 4 grupy studenckie,
f) seminaria – 4–6 grup studenckich,
g) ćwiczenia oraz zajęcia praktyczne w przychodniach zakładów opieki zdrowotnej – 2 grupy studenckie
h) zajęcia na basenie – 2 grupy studenckie,
i) seminaria licencjackie i magisterskie – 1–3 grupy studenckie.

§ 6
Ze względu na specyfikę zajęć ustala się następujący podział na grupy ćwiczeniowe dla Wydziału Nauk o Zdrowiu:
a) zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe realizowane na oddziałach intensywnej terapii, neonatologicznych, pediatrycznych, bloku operacyjnym, sali porodowej, podstawowej opiece zdrowotnej i specjalistycznej ambulatoryjnej (poradnie, przychodnie, pracownie diagnostyczne) – 1 grupa studencka,
b) ćwiczenia odbywające się w pracowniach umiejętności pielęgniarskich i położniczych (w pracowniach praktycznej nauki zawodu pielęgniarki i położnej) – 2 grupy studenckie.

Rozdział III Wynagrodzenie za zajęcia realizowane w ramach umowy – zlecenia.

§ 7
Ustala się stawkę za godzinę dydaktyczną dla osób niebędących pracownikami Akademii Medycznej we Wrocławiu lub pracowników Akademii Medycznej niebędących nauczycielami akademickimi w wysokości brutto:
1. profesor – 54 zł
2. doktor habilitowany, docent – 50 zł
3. osoba posiadająca stopień naukowy doktora, lekarz z drugim stopniem specjalizacji, magister z drugim stopniem specjalizacji – 49 zł
4. lekarz, lekarz z pierwszym stopniem specjalizacji, magister, lektor, instruktor – 32 zł

§ 8
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Za Senat

Rektor
Akademii Medycznej

prof. dr hab. Ryszard Andrzejak